Waarom statistieken je beste vriend zijn

Cijfers, grafieken, tabellen… je zult er waarschijnlijk niet altijd even veel zin in hebben om naar te kijken. Toch zijn statistieken jouw beste vriend. Ze bieden je namelijk veel mogelijkheden tot verbetering van je website en posts op social media!

Doe er je voordeel mee!

Wil jij doelgericht communiceren, nog beter jouw doelgroep bereiken. Dan kunnen statistieken en data je veel inzichten geven. Voordat ik verder ga over over hoe je je voordeel er mee kunt doen, is het goed om te weten welke twee soorten data er zijn:

  • Jouw eigen data van de middelen die jij gebruikt (websitebezoek, social media)
  • Big data: data die openbaar is en overal van het internet vandaan komt

Big data geeft jij de kans om op basis van algemene kenmerken van jouw doelgroepen (leeftijd, geslacht, interesses etc.), om je website kwalitatief te verbeteren. Een nadeel van Big Data is wel dat er zo veel verschillende bronnen kun zijn en de resultaten van die bronnen zo divers zijn, dat je goed moet zoeken naar de meest betrouw bare bron.

In dit artikel ga vooral in op jouw eigen data en wat daarmee kunt doen?

Eigen website en social media statistieken

Om het allemaal wat makkelijker te maken, maak ik binnen “eigen data” en onderscheiding in twee categorieën. De website data en social media data.

Vanuit de data van jouw website, kun je met de juiste tools zien waar jouw bezoekers het meest actief zijn. Of waar ze juist niet actief zijn en waar dus verbeter mogelijkheden liggen. Je kunt zien of bezoekers het meest overdag of in de avond actief zijn, of ze op hun telefoon of laptop kijken en welke weg ze door jouw website bewandelen. Op basis van deze data kun deze paden die zij bewandelen – waar mogelijk – optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld (als jouw CMS / analyticssysteem dit ondersteund) bijhouden op welke trefwoorden veel zoeken op je website. Als je ziet dat zij veel zoeken op “nieuwe schoenen”, dan zorg je dat die categorie een prominente plek krijgt op je website.

Je content op social media verbeteren is een iets ander verhaal. Hier moet je goed bijhouden wat voor resultaten je posts hebben. Probeer te bekijken waarom ze veel kliks of juist weinig kliks hebben. Brengen ze een discussie op gang, worden ze veel gedeeld? En waardoor komt dat dan? Heeft dat te maken met de tijdstip van publiceren, is dat omdat je een video hebt gemaakt of juist een foto met echte mensen gebruikt en geen acteurs op die foto staan. Vooral op social media is het dus een kwestie van uitproberen wat wel of werkt qua tijd, vorm en inhoud. Blijven proberen, blijven monitoren, blijven optimaliseren.

Privacy van belang of in het gedrang?

Statistieken en data zijn gerelateerd aan de persoonsgegevens van mensen. Zelf krijg ik kriebels van organisaties die de privacy van hun bezoekers niet serieus nemen en hier niet transparant over zijn. Ik ben niet tegen het gebruik van data, maar wel tegen het niet goed hierover communiceren.

Wat ik daarom iedereen tot slot wil meegeven: ga je gebruik maken van persoonsdata via bijvoorbeeld Facebook Pixel om gerichter te kunnen adverteren, beschrijf dit in je privacy- en cookieverklaring. Mensen weten dan waar ze mee instemmen! En hier niet over communiceren is nog verboden ook.



Deel dit artikel via: