Must read tips voor social media: van publicatie naar analyse

Ben jij een actieve poster op social media voor je bedrijf of vereniging? Dan mogen er aantal stappen in het maken van goede content niet ontbreken. In dit artikel lees je de ‘must read’ tips om het optimale uit jouw social media te halen.

Hoe kun je kanalen nog effectiever inzetten? Dat begint bij inspiratie voor publicatie en eindigt bij analyse. De onderstaande tips zijn een doorgaande beweging en houden niet op. Neem die gedachte mee als je de onderstaande tips leest. 

Werk aan je kennis, krijg inspiratie

Om goede content voor social media te maken, moet je weten wat er gaande is op social media. Dat kan door tips en tools te lezen op verschillende websites, zoals die van mij maar ook de grote gespecialiseerde sites zoals Frankwatching

Weet welke vragen er leven onder je doelgroep

Zonder goede inhoud kun je geen content maken. Maar om goede inhoud te maken, moet je weten wat voor je doelgroep aantrekkelijk is. Door bijvoorbeeld een tool als ‘Anwser for the public‘ te gebruiken, kun je zien welke vragen mensen zichzelf stellen in relatie tot een zoekwoord.

Design, design, design

Een strak design maakt je social media content aantrekkelijk. Zorg dat je hier dus in investeert. Dat kan door zelf de juiste software aan te schaffen, zoals pakketten van Adobe. Maar ook door het juiste beeldgebruik te kiezen. Dit vraagt ook om een financiële investering, want zowel software als kwalitatief goede foto’s zijn niet goedkoop. Maar als je dit uiteindelijk terugziet in de waardering en nog beter het verkoop van je product of dienst, zal het zich zeker terugbetalen.

Consequent

Met drie dagen veel posten en vervolgens een week niets van je laten horen bereik je niet veel. Een goede contentplanning is goud waard. Voor mijzelf is dit een simpele belofte; ik heb namelijk de keus gemaakt 1x per week een artikel uit te brengen en publiceren op social media. Dat is vrijwel zonder uitzondering, iedere week minimaal één artikel en soms twee. Maar mijn belofte is één. Jij kan bijvoorbeeld drie keer per week posten, zorg dan ook dat je voor drie dagen goede inhoudelijke en visueel aantrekkelijke content hebt. Je kunt beter iets minder posten, maar het dan wel heel goed doen, dan heel vaak en niet-interessante content.

Analyse

Daar is hij weer: de analyse. Niet de eerste keer dat er over schrijf. Maar er is niets zo belangrijk om je bereik van je content te onderzoeken en te kijken waar en hoe je kunt optimaliseren. Lees hierover ook mijn artikel ‘waarom statistieken je beste vriend zijn‘ maar eens!



Deel dit artikel via: