SEO-woordenlijst: dit zijn de belangrijkste termen

Als je op internet zoekt naar informatie over hoe je jouw website hoger in Google kunt krijgen, kom je soms misschien wat moeilijke termen tegen. In deze SEO-woordenlijst leg ik ze kort en helder uit.

SEO-woordenlijst

Alt text: een stukje html-code waarin de beschrijving en titel van een afbeelding worden beschreven.

Back-links: verwijzing van een externe website naar jouw website of pagina op jouw website.

Breadcrumbs: de pagina structuur, weergegeven in de sitenavigatie

Bounce: een bezoeker die je website snel verlaat, zonder verder te klikken binnen je website.

Call-to-action: een aanzet op je website om een bezoeker een bepaalde actie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld: ‘klik hier om gebruik te maken van deze aanbieding’.

Content: de inhoud van je website zoals tekst, afbeeldingen en video’s.

Content relaunch: updaten van webpagina’s met oude informatie, met een nieuwe aanmaakdatum.

Hyperlinks: klikbare stukken tekst of afbeeldingen, die verwijzen naar een andere pagina

Laadtijd: de snelheid waarmee een webpagina nodig heeft om te openen. Hoe sneller, hoe beter.

Landingspagina: pagina’s die speciaal ingericht zijn voor een specifiek zoekwoord.

Linkbuilding: de uitwisseling tussen (externe) websites om naar elkaar te linken.

Meta description: de beschrijving van een webpagina in HTML. Deze beschrijving is zichtbaar in de Google zoekresultaten.

Mobielvriendelijk: een website die ook goed leesbaar is op apparaten met een kleiner scherm, zoals een mobiele telefoon of tablet.

Nofollow: een stukje html-code voor hyperlinks, waarmee je aangeeft dat Google een bepaald webadres niet mag volgen.

PageRank: het algoritme dat wordt gebruikt om je paginapositie in Google te bepalen.

SEA: Search Engine Advertising. Betalen om hoger in Google te komen.

SEO: Search Engine Optimalisation. Je website zelf optimaliseren om hoger in Google te komen.

Sitemap: overzicht van webpagina’s en structuur van je website. Soms zijn het alleen de belangrijkste pagina’s.

URL: ofwel Uniform Resource Locator). Dit is het adres van de website, dat vaak boven in de balk staat

Friendly-URL: de adres van een webpagina, maar dan afgekort. Bijvoorbeeld: www.wjh-ict.nl/blog-schrijven.

Webindex: een overzicht van links of een website met het doel om naar andere websites te verwijzen.

Zoekwoorden: de woorden die een bezoeker intypt om informatie op je website vinden.

Longtail zoekwoorden: combinaties van vier of meer zoekwoorden. Hiermee heb je meer kans dat Google je website vindt op deze termen.

Om verder te lezen…

Ben je bezig met het optimaliseren van je website, lees dan ook eens mijn basistips SEO om weer stappen verder te komen. Lees ook meer artikelen in de SEO-categorie.



Deel dit artikel via: