SEO onderschat en overschat

Misschien herken je het wel; iemand spreekt de wens uit meer bezoekers naar de website te krijgen en stelt voor vol in te zetten op SEO. Want als iemand de term “voetbalclub” bij Google intypt, moet de website toch zeker in de top 3 voorkomen. Zo simpel werkt het helaas niet, maar waarom niet? Dat leg ik je uit in dit artikel.

Waarom SEO onderschat wordt

Laat ik beginnen met het gegeven dat het waardevol is om te investeren in SEO. Je kunt er namelijk wel degelijk hoger komen in Google, maar alleen als je het goed doet. Hiervoor is een andere mindset en andere kennis nodig. SEO-teksten schrijven is compleet iets anders dan het schrijven van een foldertekst. Er zijn hele bedrijven in gespecialiseerd!

Bij SEO schrijf je teksten rondom specifieke termen waarop jij gevonden wilt worden. Hoe specifieker hoe beter. Daarnaast moet je website gewoon goed in elkaar zitten met beeldgebruik, techniek, veiligheid, beeld- tekstverhouding noem maar op. Dat is de reden waarom SEO vaak onderschat wordt, er komt veel meer bij kijken dan alleen woordjes vaak terug laten komen in een tekst.

Zoals ik in de inleiding al een voorbeeld aanhaalde, is het onrealistisch te bedenken dat jij gevonden gaat worden op een uitgebreid begrip. Nogmaals: hoe specifieker, hoe beter! Je maakt al meer kans als je inzet op “Voetbalclub Eindhoven”. Hiervoor is een degelijk zoekwoordenonderzoek voor nodig. Je onderzoekt altijd eerst verschillende termen, die mensen vaak intypen op Google en jij speelt hier op in door deze termen zo goed mogelijk in je tekst te verwerken. 

Ook niet overschatten

Hoe mooi het ook klinkt (hoger in Google komen), SEO is niet zaligmakend. Je moet beseffen dat het heel veel tijd kost en als je tijd steekt in een waardevolle inhoud van je website (dus niet SEO specifiek) kom je vaak ook al heel ver. Zoals je hierboven kunt lezen is SEO niet zo makkelijk en is het niet een trucje wat je doet waarmee je direct resultaat haalt. Het is iets van de lange adem en het kan soms maar een paar posities in Google schelen. 

Dus wat ik kan adviseren met SEO: Choose your battle! Kijk of het echt de moeite waard is op bepaalde termen hoger in Google komen en of het de moeite waard is hierin te investeren.

 



Deel dit artikel via: