Optimaliseer je SEO door ‘dode links’ aan te pakken

Als je websiteteksten schrijft verwijs je soms met links naar andere pagina’s of websites. Later worden deze pagina’s soms weer verwijderd en ontstaan er ‘dode links’ in jouw teksten. Wat voor effect heeft het en wat doe je er aan?

Wat zijn dode links?

Als je websiteteksten schrijft maak je regelmatig links naar andere bronnen. Dit kunnen bronnen zijn naar pagina’s binnen je eigen website of links naar externe websites. Soms verwijder je zelf een pagina of komt de pagina van de externe website te vervallen. Hiermee is de link die je in jouw tekst heb gelegd niet meer geldig, het verwijst nergens meer naar. Dit noemen we dan een ‘dode link’. Dit worden ook wel ‘broken links’ genoemd.

Wat voor effect heeft het?

Met dode links verwijs je bezoekers naar informatie die niet meer bestaan. Dit is slordig en ook Google vindt dit niet leuk! Veel dode links heeft effect op je positie op Google.

Wat kan ik er aan doen?

Als je website niet zo veel inhoud heeft kun je handmatig controleren of alle links waar je naar verwijst nog in orde zijn. Heb je een website met veel content dan zijn er online verschillende tools beschikbaar die jouw website scannen en alle links die niet meer werken weergeven. Twee goede websites om te scannen zijn: ‘Dead Link Checker‘ of ‘Broken Link Checker‘. Via beide websites kun je een individuele pagina scannen of je complete website. Zo krijg je een snel een compleet overzicht van alle pagina’s waar dode links op staan. Vervolgens kun je deze website pagina voor pagina doorlopen om de links weer te laten verwijzen naar goede bronnen of te verwijderen.