5 tips om je bounce rate te verlagen

Google toont de websites met de beste informatie bovenaan zijn pagina, en daar wil jij bijzitten! Alleen heb je een probleem, je bounce rate is te hoog! Dat betekent dat bezoekers weer direct weg zijn na het bezoeken van 1 pagina… en dat is geen goed teken. Maar hoe kun je nou voorkomen dat bezoekers te snel doorklikken?

Bounce rate zegt niet alles!

Een bounce percentage bekijk je in een programma als Google Analytics. Is de bounce rate van een pagina hoger dan 50% dan is dat over het algemeen geen goed teken. Maar dat hoeft niet altijd het geval zijn. Bijvoorbeeld wanneer mensen op je social media berichten klikken, hebben ze gelezen wat ze willen lezen en gaan ze daarna weer weg. Dus, doel bereikt… mits de leestijd ook goed is!

Wanneer is een laag percentage wel van belang?

Maar wanneer is een laag bounce rate percentage nou wel van belang? Als je inhoud aanbiedt, waar je wil dat mensen zich in verdiepen. Bijvoorbeeld op een ziekenhuiswebsite hoop je dat bezoekers niet alleen informatie over hun aandoening zoeken, maar ook op welke afdeling en bij welke arts zij terecht kunnen.

Daarom is het goed om super goede teksten te schrijven… en hoe je dat doet beschrijf ik hieronder!

 

Bounce rate schrijftips

  1. Luie lezers
    Lezers op internet zijn lui en willen geen lange teksten lezen op zoek naar hun informatie. Zorg dus dat de hoofdboodschap vooraan in je tekst staat!
  2. Blijf bij het onderwerp
    Lezers zijn niet geïnteresseerd in hoe goed jij bent en wat je doet… maar wel in wat jij hen te bieden hebt. Blijf daarom bij het onderwerp. Zij zoeken informatie over een bepaald onderwerp, blijf bij dat onderwerp en link door naar relevante informatie. Zo blijven ze iets langer op je pagina!
  3. Eenvoudige schrijfwijze
    Onlangs publiceerde ik nog een artikel over schrijftaal versus spreektaal. Ook dit is van belang met je teksten op de website. Maak het niet te moeilijk! 
  4. Wees persoonlijk
    Mensen vinden het fijn als ze het gevoel hebben persoonlijk benaderd te worden. Mensen in de ‘jij’ vorm aanspreken werkt daarom het beste, en schrijf alsof je informatie vertelt aan een goede vriend.
  5. Call-to-actions
    Vaak wil je jouw lezers ergens tot aansporen, het uitvoeren van een actie. Spoor hen hier dan ook op aan door een call-to-action te schrijven. Dat kan door een link of een button. Doe dit niet te snel, maar ergens midden in de tekst of anders op het einde.

 

Wil je hoog in Google komen, zorg dan dat je waardevol en relevante informatie te bieden hebt. Maak je teksten aantrekkelijk, zodat bezoekers langer blijven hangen… dat is wat Google zeker zal waarderen!



Deel dit artikel via: