Valse bescheidenheid nekt amateurverenigingen

Vanuit mijn persoonlijke interesses (muziek) ben ik betrokken, of betrokken geweest bij de communicatie van verschillende amateurverenigingen. In hun ‘oude’ communicatie-uitingen kwam ik veelal de volgende fout tegen: bescheidenheid. Hoe je dit kunt doorbreken, dat lees je in dit artikel!

Niet heel bescheiden, maar wel terecht kan ik zeggen dat waar ik de onderstaande aanpak heb gebruikt, het effect van deze communicatie is bewezen: hogere naamsbekendheid en meer bezoekersaantallen!

Wat gaat er fout?

‘Valse bescheidenheid’ is een breed begrip, maar eigenlijk is het heel simpel: amateurverenigingen durven zich niet te laten zien! Vooral wanneer je spreekt over verenigingen die bezig zijn met klassieke muziek blijven ze bij de veilige middelen. Braaf een Facebookbericht, update op de website en een persbericht… maar vaak niet meer dan dat. Hun vaste publiek bestaat veelal uit familieleden of mensen die al jaren trouw komen luisteren. Ze trekken echter nauwelijks nieuwe bezoekers aan en de nieuwelingen die komen weten ze niet te binnen.

Er is echter wel een nieuw publiek te trekken en je kunt ze ook binden…

Binden van je publiek

Uit onderzoek blijkt dat veel bezoekers terugkomen bij een amateurvereniging als de verenigingen het volgende bieden:

  • Toegankelijke prijzen: niet te duur, maar ook niet te goedkoop… een kaartje van € 5,- kan wat zeggen over de (lage) kwaliteit
  • Toegankelijke aanvangstijden: op zondagavond willen de mensen ‘gewoon’ thuis zijn en als het donker is gaan de mensen ook de deur niet uit. Een aanvangstijd rond 14.00 en 16.00 uur is prima… dan zijn de mensen voor het donker weer thuis en op tijd voor het eten. Ook dit consequent gebruiken, bijvoorbeeld iedere maand een concert om 16.00 uur geeft mensen vastigheid. Je staat gewoon standaard bij hen in de agenda.
  • Concerten dichtbij: veel ouderen wonen in kleinere dorpen en reizen niet snel naar een grote stad, ga dus naar hen toe… en ben je er succesvol, kom er dan ook snel weer terug!

Communicatie

Op gebied van communicatie is er voor de culturele amateurverenigingen veel winst te boeken. Deze drie tips helpen je vereniging de zichtbaarheid te verhogen, meer kaarten te verkopen en meer binding te krijgen:

Inspelen op ‘de familie’
Online durven de ‘oudere’ bezoekers zelf niet altijd kaartjes te bestellen. Ze bestellen liever aan de kassa en dat geeft het risico dat ze op het laatste moment besluiten niet komen. Bijvoorbeeld door het slechte weer. Maar als ze kaartjes in de voorverkoop bestellen komen ze toch (ondanks het weer), of als ze niet komen heb jij het geld wel binnen. Hierin is kennisoverdracht zeer belangrijk. Benoem dat mensen online kaarten kunnen bestellen, maar geef hen dan ook het advies dat hun kinderen hen hier graag bij helpen. Vroeger zeurden wij als kinderen bij onze ouders, laat ouders nu maar bij kinderen zeuren om kaartjes voor hen te bestellen.

Inspelen op ‘verbinding en kwetsbaarheid’
Een van de grootste punten van ‘valse bescheidenheid’ is dat verenigingen mensen, niet durven om mensen te vragen zich aan hen te verbinden. Vaak vragen verenigingen wel of ze hun publiek een nieuwsbrief mogen toesturen, en dan moet de bezoeker zelf hier actie in ondernemen. Waarom bieden we ze niet gelijk een abonnement aan? Koop een abonnement voor € 50,- en daarmee heeft u één concert ‘gratis’. Alle concerten staan standaard in de agenda van uw publiek.

Daarnaast moet je mensen binden wanneer ze kwetsbaar zijn, dus in de emotie van een concert. Ga na het concert met kaartjes voor het volgende concert klaar staan, leg pennen en invulformulieren voor abonnementen klaar… op het meest kwetsbare moment de mensen binnen is een krachtige tactiek.

Inspelen op ‘aanwezigheid’
Deze tip is vooral belangrijk voor zichtbaarheid bij een concert. Want buiten een programma boekje, laat je wel écht zien dat jij er als vereniging komt optreden? Het is heel legaal om bijvoorbeeld grote banners bij de ingang te zetten. Toen ik dit adviseerde bij een een muziekvereniging, reageerde men zeer teruggehouden (valse bescheidenheid). De organisaties die hen uitnodigden om concerten te geven zouden dit volgens hen niet waarderen. Aan de hand hiervan ben ik verschillende concertlocaties gaan bellen en wat bleek, geen enkele organisaties bleken hier moeite mee te hebben! “Wij nodigen verenigingen niet voor niets uit, we zijn blij dat ze komen en zich goed presenteren. Dat is namelijk ook goed voor onze concertlocatie”, zo vertelde de voorzitter van een concertlocatie mij.

Zichtbaarheid creëert herkenbaarheid, herkenbaarheid geeft verbondenheid, verbondenheid betekent terugkeer van bezoekers!