5 tips voor een boost van je kaartverkoop!

De repetities zijn in volle gang, alle voorbereidingen zijn getroffen en de kaartverkoop loopt. Alleen bij het optreden heb je een grote domper: slechts twintig bezoekers en dat is niet wat je ervan verwacht had! Daarom in dit artikel 5 tips om meer kaarten te verkopen voor jouw concert, evenement of expositie!

Tip 1: Weet waarom en voor wie je het organiseert
Wat is jouw doel als organisator? Wie is jouw ideale bezoeker? Houd je dit goed voor ogen en schrijf op met wat voor gevoel/emotie de bezoeker na afloop van het concert of expositie naar huis gaat. Speel tijdens je promotie in op deze emotie!

Tip 2: Breng je ideeën voor promotie in kaart
Schrijf op een lijst welke ideeën voor promotie je allemaal kunt inzetten. Denk niet alleen aan de standaard posters, maar juist verder dan dat. Kan men al kennismaken met de artiest in een vlog of misschien kunnen mensen wel gratis kaartjes winnen!

Tip 3: Begin niet te vroeg met de promotie
Natuurlijk hoop je dat mensen jouw concert of evenement dik onderstreept in hun agenda hebben staan. Realistisch gezien is dat vaak niet het geval. Begin daarom ongeveer zes weken voor het evenement met de promotie. De kaartverkoop mag je gewoon eerder starten.

Tip 4: maak gebruik van vroegboekkorting
Ja, we zijn Nederlanders en dus gevoelig voor korting! Psychologisch zijn mensen er zeer gevoelig voor, als ze iets dreigen mis te lopen wanneer ze er niet op tijd bij zijn. In dit geval bij het reserveren van hun kaarten, waar ze een aantrekkelijke korting bij mislopen. Een term als ‘OP=OP’ werkt psychologisch ook heel goed!

Tip 5: dit is de pijn als je er niet bij bent
“Dit wil je niet missen” vind ik vaak een nietszeggende kreet. Als een organisatie in hun communicatie kan vertellen wat ik ga missen dan koop ik sneller kaarten. Bijvoorbeeld: “Dit is het laatste optreden van Bernard Haitink in Nederland, je laatste kans om de maestro te zien, reserveer nu je kaarten.” Ben jij al om als ik het zo schrijf…?

Ik hoop dat deze tips je helpen meer bezoekers te trekken bij jouw concert of evenement!



Deel dit artikel via: