Spreek je in communicatie klanten aan met je of u?

Het is een veel gestelde vraag bij bedrijven: hoe spreken we onze klanten aan, met je of u? De juiste keuze is afhankelijk van de identiteit en waarden van je bedrijf. In dit artikel geef ik 3 tips om je keuze makkelijker te maken!

Klanten aanspreken: Je of U?

Het bepalen van de juiste tone of voice is best lastig. Je wilt namelijk dat je taal en schrijfstijl past bij jouw organisatie én je klanten. Maar hoe maak je nou de juiste keuze? Deze 3 tips gaan jou helpen die keuze te maken?

1. Hoe spreek je mensen aan in het dagelijks leven?

Hoe spreek jij mensen, jouw klanten aan in het dagelijks leven? Heb je een formele band met ze of werk je juist aan een informele band. En hoe wil jij dat jouw team de klanten aanspreekt: wat past het beste bij jullie? Wil je laagdrempelig en toegankelijk zijn of ben je meer traditioneel?

2. De voor- en nadelen afwegen

Pak een stuk papier…. doe nou maar… heb je hem?
Oké, schrijf in twee kolommen de voor- en nadelen van de verschillende aanspreekvormen op. Schrijf op wat per aanspreekvorm wel of niet past bij je organisatie. De je-vorm is informeel en maakt het persoonlijk. U is afstandelijker, maar kan ook van respect getuigen. Trek hier een conclusie uit!

3. Wat vindt de klant?

Het draait uiteindelijk natuurlijk allemaal om de klant! Praat daarom met de klant, praat met je doelgroep. Hoe willen zij aangesproken worden? Ik zit als jongere (ook al ben ik bijna 30) niet te wachten om met U aangesproken te worden in zakelijke contacten. Maar van de andere kant vind ik het wel netjes als bedrijven dat doen met wie ik een afstandelijke(re) relatie heb, zoals een telefoonmaatschappij.

Tot slot geef ik je een extra tip: wees consequent. Er is niet zo irritant als communicatiemiddelen lezen waar de jij en u-vorm door elkaar heen worden gebruikt!



Deel dit artikel via: