Online communicatietrends voor 2020: een overzicht!

Zoals ieder jaar gebruikelijk is verschijnen op de  verschillende artikelen over online communicatietrends, content- en social media ontwikkeling in 2020. Misschien heb je geen zin of tijd ze allemaal één voor één te gaan lezen. Daarom geef ik je hier een samenvatting van de belangrijkste ontwikkelingen in het nieuwe jaar!

De trends op gebied van contentstrategie

In 2020 gaan we de innovatieve ontwikkelingen even achter ons laten en komt de focus te liggen op focus. Bedrijven weten niet meer wat ze aan moeten met de verschillende kanalen en willen nu eens kijken wat ze er mee willen, waar ze kracht op gaan zetten. LinkedIn zal ongetwijfeld één van die middelen worden waar de bedrijven op gaan inzetten; want er zijn nog steeds veel vacatures en daarom zal LinkedIn de concurrent Facebook definitief van de troon gaan stoten.

Daarnaast zien gaat content zich weer meer richten op de “echte” mens. Niet degene die en perfect leven hebben, maar gewoon op de “normale” mens die hard werkt voor zijn geld. Bedrijven willen meer gaan focussen op wat iemand écht nodig heeft in het leven en het product of de dienst die zij aanbieden gaat hen hierbij helpen. Niet meer hoog over de hoofden van mensen, het onbereikbare bereikbaar proberen te maken, maar het heel simpel houden.

Video slaat zijn slag

De korte video’s wel te verstaan! De sociale media zijn steeds aantrekkelijker geworden met bewegende beelden… bijvoorbeeld met stories op Instagram en Facebook. Maar ook wervende video’s op LinkedIn. Daarom moet je onderscheidend zijn in het maken van leuke video’s. De trend voor 2020 is om terug te gaan naar de kern; laat zien waarom jij onderscheidend bent. Daarnaast houden mensen van verhalen… laat niet zien wat jij doet, maar laat zien wat jouw product of dienst voor invloed heeft op iemands leven. Daar worden de mensen warm van!

Hoe social blijft social media?

Zoals eerder genoemd zijn de trends voor 2020 niet zozeer gericht op nieuwe ontwikkelingen, maar op hoe we bij de tijd kunnen blijven en hier een goede invulling aan kunnen geven aan alle bestaande middelen. TikTok is zo’n voorbeeld. Veel bedrijven zien de groei, maar weten nog niet goed wat er mee te doen. Dit willen bedrijven gaan (her)ontdekken. Alle focus komt dus op content te liggen en hier nog creatiever mee zijn.

Een interessante ontwikkeling om 2020 te blijven volgen is gevoeligheid rondom privacy. Onlangs had Facebook het volgende schandaal te pakken met uitgelekte gegevens van ruim 200 miljoen gebruikers. Dat roept nog meer vragen op in 2020. Doordat mensen ook vaker hun gegevens afschermen, moeten bedrijven een andere manier vinden om content af te stemmen op de ontvanger. Ze hebben immers minder data om gebruik van te maken.

Bonus

Met deze online communicatietrends kun jij hopelijk weer vooruit om te bepalen waar jij komend jaar op in gaat zetten. Neem je de tijd om je contentstrategie te herzien, ga je vooral gebruik maken van video’s of ontwikkel je op een andere manier creatieve uitingen op sociale media?

Om je op weg te helpen om je sociale media weer ‘up to date’ te maken voor 2020, heb ik mijn artikel weer aangepast met de afmetingen voor afbeeldingen op sociale media.



Deel dit artikel via: