Vergeet je collega niet. Focus op interne communicatie!

In marketing en communicatie zijn we steeds aan het bedenken hoe we onze klanten, de externe doelgroep kunnen bereiken. Alleen moeten we onze eigen collega’s hier niet bij vergeten… interne communicatie is ontzettend belangrijk. Lees in dit artikel hoe je hier de (nodige) aandacht aan kunt geven.

Intern communiceren is extern communiceren

Laten we beginnen met een grote valkuil voor veel organisaties. Wanneer jij intern iets communiceert, is de kans heel groot dat dit bericht ook extern bekend wordt. Mensen delen en mensen praten. Zelfs voor een bedrijf als Apple is het ontzettend moeilijk interne berichtgeving en informatie te verzwijgen voor de buitenwereld. Bedenk dus altijd wanneer je iets gaat intern communiceren, het eigenlijk de buitenwereld al bereikt heeft.

Toch blijft het wel belangrijk om je medewerkers altijd als eerste te informeren. Geen enkele medewerker zou het fijn vinden om het nieuws over een reorganisatie online via Facebook te moeten lezen.

Weg met die overload aan informatie

Mensen krijgen teveel informatie. Vroeger had je een personeelskrantje en daar stond alles in. Nu heb je mail, telefoon, intranet, posters, acties… noem maar op. Zet grote middelen alleen in als dat écht nodig is, maar probeer andere informatie zo toegespitst mogelijk naar de medewerker te brengen. Dat kan bijvoorbeeld door een goed intranet, dat informatie laat zien wat voor de desbetreffende medewerker van toepassing is. Zorg daarbij dat die informatie te behappen is… geef mensen “bite size” informatie. Kleine brokken informatie nemen mensen veel sneller in zich op, grote lappen tekst en informatie beginnen ze niet eens aan!

Meten is weten

Wat geldt voor externe communicatie, geldt ook voor interne communicatie: je data is belangrijk. Zorg dus dat je regelmatig onderzoeken uitvoert om te meten wat het resultaat is van je interne communicatiemiddelen. Doe dit niet sporadisch, maar neem dit op in je plannen zodat je de medewerker steeds beter kunt voorzien van de juiste informatie op de juiste manier.

Maak ook interne communicatie visueel aantrekkelijk

Ook de medewerker zal sneller iets opvallen als het er mooi en visueel aantrekkelijk uit ziet. Je laat zien dat je de informatie die je hen geeft ook met de nodige zorg voor hen hebt samengesteld. Maak bijvoorbeeld gebruik van gamification, zodat het leuk is om de interne communicatiemiddelen te zien en gebruiken.

Goede interne communicatie draagt bij aan een betrokken medewerker!

 



Deel dit artikel via: