Het belang van een kernboodschap

Enige tijd geleden had ik een stevige discussie met iemand over het belang van een kernboodschap. Niemand zou deze lezen volgens hem. Je moest ‘gewoon’ je ding doen, gewoon je product verkopen of je activiteiten organiseren en dan begrepen mensen wel vanzelf waarom je zoiets doet. Ik liet Steve Jobs hem overtuigen waarom een kernboodschap zo belangrijk is!

De Kernboodschap die Apple redde

In 1985 vertrok Steve Jobs bij Apple na verschillende conflicten met de Raad van Bestuur. Jobs startte een nieuw bedrijf ‘NeXT Computer’ maar kwam terug bij Apple toen NeXT in 1997 werd overgenomen door Apple, Kort hierna werd Jobs interim CEO. Met Apple ging tot dat moment niet goed en Jobs ging rigoureus aan de slag. Hij trok de stekker uit verschillende projecten en formuleerde een nieuwe overtuigende kernboodschap met de inzet op innovatie en design. De rest is geschiedenis… met succesvolle nieuwe producten als de iPod, iPhone, iPad en Apple Watch is Apple een van de meest succesvolle techbedrijven in de wereld.

Waarom

Een kernboodschap draait om de ‘Waarom’ vraag. Waarom doen we wat we doen en voor wie doen we het? Door dit goed te formuleren kun je onder deze “paraplu” al jouw activiteiten, producten of diensten vermarkten. In het geval van Apple: “wij maken producten voor de andersdenkenden, voor de creatievelingen. Onze producten helpen jou verder in je leven.” Sterk toch? Jobs ging niet in op de hardware, hij ging met zijn kernboodschap in op de punten waarin de producten het verschil maken in jouw leven.

Een kernboodschap moet krachtig en helder geformuleerd zijn. Als je het kunt uitleggen aan je oma – en als je haar dan ook nog overtuigd  – heb je goud te pakken! Hoe je een kernboodschap uitschrijft ga ik later beschrijven in een ander blogartikel, waarin ik onder andere de ‘Golden Circle’ van Simon Sinek zal verwerken.



Deel dit artikel via: