Weer effectief op Facebook door (gratis) targeting

Je zult het vast wel gemerkt hebben… jouw bedrijfsupdates op Facebook komen een stuk minder voor op de tijdlijn van je volgers! Een oplossing is dan (duur) betaalde campagnes inzetten. Maar er is nog een gratis optie: nieuwsbericht targeting. In dit artikel leg ik je uit hoe je jouw nieuwsberichten bij de gewenste doelgroep krijgt… en het kost je helemaal niets!

Met de wijziging van de Facebooktijdlijn in 2018 hebben bedrijfsberichten een veel minder groot bereik. Bij ieder bericht dat je post komt het slechts bij 15% van jouw volgers op de tijdlijn. En daarom wil je ervoor zorgen dat die 15% wel de juiste mensen zijn.

Facebook heeft hiervoor een (verborgen) handige functie voor beschikbaar, die je wel even moet aanzetten. Lees hieronder verder hoe je dat moet doen.

Nadeel ten opzichte van betaalde variant

Voordat ik uitleg hoe je jouw Facebookbericht kunt targeten, is het goed het verschil te weten tussen een campagne en deze gratis mogelijkheid.

Met een betaalde campagne kun je namelijk mensen bereiken die jou niet volgen. Stel, ik wil een evenement promoten onder jongeren uit ‘s-Hertogenbosch in de leeftijd van 20 tot 30 jaar met bepaalde interesses, dan kan ik door hier voor te betalen ook mensen bereiken die mijn pagina niet volgen.

Deze gratis targeting functie, geeft jou de gelegenheid om te targeten onder de mensen die jouw pagina al volgen. Bijvoorbeeld alleen alle vrouwen of alleen de mannen. 

Targeting activeren

Om deze functie te kunnen gebruiken, moet je een klein stappenplan doorlopen. Hieronder neem ik je er stap voor stap doorheen.

  • Stap 1: open je Facebookbedrijfspagina en klik op ‘instellingen’
  • Stap 2: ga naar het tabblad ‘Algemeen’ zit
  • Stap 3: zoek op deze pagina naar de functie ‘Doelgroep voor nieuwsoverzicht en zichtbaarheid van berichten’ 
  • Stap 4: vink deze optie aan
  • Stap 5: klik op ‘Wijzigingen opslaan’

Instellingenpagina, Facebook targeting


Nieuwsbericht plaatsen

Facebook targeting, nieuwsoverzichtdoelgroepBij het plaatsen van een nieuwsbericht, heb je voortaan een extra functionaliteit tot je beschikking. Er staat ‘Openbaar’, maar als je hier op klikt openen er meerdere mogelijkheden. Klik dan op ‘Nieuwsoverzichtdoelgroep’. Nu kun je hier jouw gewenste doelgroep instellen.

Ik hoop dat je met deze kennis weer meer uit je Facebookpagina kunt halen en een groter effect bereikt bij jouw doelgroep!



Deel dit artikel via: