Wat onderscheidt jou van concurrenten?

Enige tijd geleden vroeg een zelfstandig ondernemer aan mij: “waarom lukt het mij niet net zo succesvol te zijn als mijn concurrent?” Zijn concurrent zat aan de overkant van de straat en de ondernemer vertelde dat zijn concurrent aan de lopende band verkocht. Wat deed de zelfstandig ondernemer fout? Lees het hier…

Kopieergedrag

De kop zegt het al… de zelfstandig ondernemer wilde zijn zoals zijn concurrent. Op school leerde we dat kopieëren meestal niet goed is, en dat is ook zeker het geval in het positioneren van je bedrijf. De zelfstandig ondernemer probeerde alles te doen wat hij zijn concurrent hoorde vertellen, over wat hem succesvol maakte. Daarbij kun je jezelf afvragen, vertelt hij de waarheid. Maar het belangrijkste is dat de ondernemer vergeet te kijken naar zichzelf. Bovendien verkocht de concurrent aan een hele andere groep klanten (wel hetzelfde product, andere prijsklasse) en dat wist de ondernemer ook nog niet echt in zijn kracht om te zetten.

Ok, wat moet ik dan doen?

Er zijn veel modellen om jouw unieke identiteit te bepalen met je bedrijf. Die ga ik nu niet delen… dit blogartikel gaat over bewustwording. Maar als je dan toch aan de slag wilt om onderscheidend te worden, denk dan maar eens na over de volgende punten:

  • Wat is je doelgroep? Denk hier vooral aan segmentatie zoals leeftijd, demografie en bestedingspatroon.
  • Waarin ben jij uniek? Waar ben jij nou heel sterk in, kun je hier je doelgroep gevoelig voor maken? Zet dit om in je kracht.
  • Waarin verschil ik van mijn concurrenten? Beter goed gejat dan slecht bedacht, maar zorg wel voor je eigen sausje. Je moet je eigen succes creëeren.
  • Luister naar je huidige klanten; vraag hen waarom ze juist voor jou hebben gekozen en probeer die groep verder te bereiken.
  • Kijk naar de punten waar jij zelf ook blij van zou worden als klant; bijvoorbeeld, wil ik dat een bedrijf 24/7 bereikbaar is voor service? Is je antwoord ja, dan is het onderzoeken van de haalbaarheid hiervan zeker de moeite waard. Blijf wel realistisch, maar het kan hem in de kleine dingetjes zitten.
  • Kijk eens bij de buren… een beetje tegenstrijdig misschien, maar ik bedoel iets anders. Laat je inspireren door alle bedrijven om je heen, maar die niet in jouw zelfde markt zitten. Dus geen concurrent zijn. Dit doe je om ideeën om te doen. Ook weer niet kopieëren, maar inspiratie krijgen en je eigen blik verruimen.

 

Hopelijk heb je inzicht gekregen om je eerste stappen te zetten. De stappen naar een eigen identiteit, uniek voor jouw doelgroep en onderscheidend van je concu