Succesvol worden op Instagram

Wil jij succesvol worden op Instagram? Je maakt de goede keuze dit platform in te zetten. Het is  snelgroeiend met in Nederland ruim 6 miljoen gebruikers. Hoe je dit platform succesvol inzet? Lees het hieronder!

Adieu Facebook, Hello Instagram!

Je verhaal delen via Instagram is hip. Waar Facebook leegloopt zijn de verhalen via Instagram helemaal in. Waar het begon als simpel wat foto’s delen is het nu veel meer. Wereldwijd heeft het platform 1 miljard gebruikers en in Nederland zitten 6 miljoen mensen erop. Je ‘moet’ er dus eigenlijk wel wat mee doen en dat moet je goed doen.

Doel

Een communicatiemiddel of platform zet je niet zomaar in. Het moet een doel dienen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: een middel is geen doel op zich, maar het helpt je om doelen te bereiken. Je begint daarom met het formuleren van een doel. Daarna bedenk je een goed onderwerp en dit werk je uit in een originele rubriek.

Voorbeeld 1:
– Doel: het ziekenhuis wil zich verbinden met de stad, regio en vooral de mensen die er wonen
– Onderwerp: historie spreekt mensen aan en wekt herinneringen op, daarom plaatsen we iedere week een historische foto
– Rubriek: de rubriek heet ‘Vruuger op vrijdag’. ‘Vruuger’ is Brabants voor vroeger en door het iedere week op vrijdag te publiceren is continuïteit. Daarnaast bekt het ook nog lekker!

Voorbeeld 2:
– Doel: we willen inzicht geven hoe katholieken in deze tijd van secularisering leven en laten zien dat we ook een ‘modern’ leven hebben
– Onderwerp: we laten iedere dag iets zien uit ons leven. Een vita mixta (evenwicht) tussen ons gelovige leven en het leven als katholiek in deze maatschappij. De ‘moderne’ katholiek sport, bezoekt voetbalwedstrijden, drinkt bier met vrienden, moet iedere dag koken… maar gaat ook op zondag naar de kerk!
– Rubriek: Catholic lifestyle. Iedere dag een post met een sprekende foto. Foto’s uit het dagelijks leven van iedereen, afwisselend met ‘religieuze’ foto’s.

Om je doel te halen is het belangrijk consequent te zijn in de frequentie van je posts. Iedere dag (of week) iets posten binnen een bepaalde rubriek zorgt voor binding en herkenbaarheid bij je volgers. Daarom adviseer ik een contentkalender te gebruiken. Zo kun je overzicht houden van wat je wanneer plaatst en krijg je motivatie de ‘gaten’ op te vullen. Tot slot ga je de interactie aan met je bezoekers. Durf te reageren en ga in hun beleef wereld mee. De wereld die jij voor hen schept op Instagram.

Hashtags #

Hashtags InstagramJe doelgroep opbouwen en/of verder uitbreiden (meer likes en volgers) kan niet alleen door het plaatsen van foto’s. Met hashtags kun je jezelf zichtbaar maken binnen de gekozen onderwerpen.

Zoals gezegd begin je met het formuleren met je doel en daarna het bedenken van een gepast onderwerp. Bij het onderwerp kun je ook geschikte hashtags  bedenken. Dit doe je door onderzoek te doen. Bijvoorbeeld op de website InstagramTags.com zie je welke onderwerpen momenteel populair zijn. Deze site is dus handig als je wilt inspelen op de actualiteit. HashTagsForLikes bundelt de meest gebruikte hashtags per onderwerp. Op die site kun je kijken welke hashtags het dichtst bij jouw onderwerp zitten en veel gebruikt zijn. Goed onderzoek is dus belangrijk!

Wanneer je écht een onderwerp te pakken hebt waarmee je kunt scoren, dan kun je een hashtag ‘claimen’. Roep een originele hashtag in het leven die nog niet bestaat, zoals #ballonnenvoorvrede. Bijvoorbeeld met je kerk organiseer je een actie waarbij je in het hele bisdom ballonnen oplaat, iedereen ziet deze op straat voorbij komen. Dan wil je de hashtag claimen en gebruiken om je actie kracht bij te zetten.

Het is goed om te weten dat je maximaal 30 hashtags in een bericht kunt gebruiken. Zorg bij het opmaken van een bericht voor een goede mix tussen hashtags die je altijd standaard wilt gebruiken en hashtags waarmee in je inspeelt op de actualiteit. LET OP: met Instagram kun je automatisch je bericht doorplaatsen op Facebook of Twitter… deze hashtags worden op die platformen niet automatisch overgenomen. Daarom het advies ieder bericht op de platformen afzonderlijk te plaatsen.

Trend: video’s

De verwachting is dat over een aantal jaar de content van Instagram vrijwel volledig bestaat uit video’s. De video- en storyfunctie is dus zeker de moeite waard om content voor te maken. Volgers nemen nou eenmaal graag een kijkje achter, op plekken waar ze normaal niet mogen kijken. Waarom zou je ze die inkijk niet geven? Een foto is ook maar een foto.