Schrijven en reageren op social media

Schrijf jij regelmatig berichten voor social media, maar is dat moeilijk voor je? In dit artikel geef ik je een aantal praktische tips om de beste social media berichten te schrijven!

Houd het kort

Mensen scrollen vaak vluchtig over hun tijdlijn heen en nemen niet de moeite om hele berichten te lezen. Daarom is het belangrijk dat de informatie die jij wilt delen snel te vinden is. De gouden regel is om een bericht het kort te houden en de kernboodschap zo vroeg mogelijk te benoemen. Daarbij moet je rekening houden met lengtes van berichten per platform en ieder platform heeft zijn ‘optimale’ lengte:

  • Facebook: 60 tekens
  • LinkedIn: 75 tekens
  • Twitter: 80 tekens
  • Instagram: 125 tekens

Soms lukt het niet om je berichten zo kort te houden, maar zorg in ieder geval dat de kernboodschap binnen dit aantal tekens verpakt is.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Begin daarom altijd met een werkplan!
Dat doe je in 3 stappen welk je eerst uitschrijft, vervolgens ga je pas het bericht typen.

  • Stap 1: stel je doelgroep vast en welk medium je hen bereikt
  • Stap 2: beschrijf je onderwerp / boodschap
  • Stap 3: beschrijf je doel: wat wil je bereiken?
    – informeren
    – overtuigen
    – activeren?

Na het opzetten van je werkplan begin je met schrijven van het bericht!

Het social media bericht

Dan gaan we beginnen… om het ideale bericht te schrijven moet je jezelf houden aan de onderstaande punten:

  • Gebruik makkelijke en duidelijke woorden, dus geen schrijftaal of vaktaal
  • Maak je zinnen gemiddeld 12 woorden lang
  • Schrijf 1 boodschap per zin en zet de kern vooraan
  • Gebruik opsommingen
  • Schrap overbodige woorden
  • Zet aan tot actie: maak het de lezer makkelijk, door bijvoorbeeld ‘klik hier om uw kaarten te bestellen’ erin te verwerken, gevolgd door een link.

Webcare

Webcare social mediaAls je het bericht gepubliceerd hebt, is er een grote kans dat mensen er op gaan reageren. Dat hoort erbij en reageren op een bericht kan bijdragen aan het versterken van je boodschap. Reageer daarom ALTIJD terug op berichten. Behalve als ze écht niet door de beugel kunnen! Maar hoe doe je dat?

  • Begrip
    Leef jezelf in in het bericht. Dat doe je door enthousiast (waar mogelijk) te reageren, dankbaar te zijn voor een reactie (dankjewel zeggen) en leef mee waar nodig.
  • Boodschap
    Kijk hoe je het beste kunt aansluiten op de reactie, versterk bijvoorbeeld iemands reactie door aanvullende informatie te geven of zeg juist dat je een vraag of klacht in behandeling gaat nemen.
  • Contact
    Sluit waar mogelijk de reactie ‘open’ af. Dat wil zeggen, dat je bijvoorbeeld in je bericht zet ‘Als je nog vragen hebt hoor ik het graag’. Zo laat je zien dat je benaderbaar bent.

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van mijn artikel? Neem dan gerust contact met me op!



Deel dit artikel via: