Op welke social media bereik je de jeugd?

Waar zit de jeugd op sociale media? Facebook is voor hen passé… WhatsApp, Instagram en YouTube zijn het helemaal! Maar er is ook nog verschil tussen de verschillende generaties. Wil je weten wie, waar online is? Lees het in dit artikel…

Generaties

Om dit artikel goed te kunnen lezen en begrijpen, moet je weten dat er verschillende generaties zijn, die allemaal een ander digitaal tijdperk hebben meegemaakt of meemaken. Hieronder lees je een korte verklaring:

    • Babyboomers (56+)
      We kunnen deze groep zien als de senioren van Nederland, maar achter de geraniums zitten ze zeker niet. Ze proberen zo lang mogelijk bij te blijven op internet en hun smartphone.
    • Generatie X (36 – 55 jaar)
      Deze groep heeft het internet groot zien worden en hier dan ook het meest aan bijgedragen. Sociale media maakt onderdeel uit van hun dagelijks leven.
    • Millennials (21 – 35 jaar)
      Voor deze groep is alles online te vinden. Van kleren tot de liefde… ze zijn gewend om alles online te delen. Maar sociale media blijft een hulpmiddel en is voor hen niet het doel.
    • Gen Z (14 – 20 jaar)
      Deze groep leeft online. Hun sociale leven is online en ze laten zich voeden door video’s en contacten via community’s.

Een beetje ongemakkelijk als oma je volgt?

Herken je het? Oma die op iedere Facebook post reageert met ‘leuk hoor lieverd’. Volgens onderzoek blijkt het dat vooral de Babyboomers en Generatie X nog veel actief zijn op Facebook. In mindere mate geldt dat ook voor de Millennials. De jonge generaties beginnen af te haken, want ze willen afstand van de ouderen.

Daarom lijkt het over met Facebook… of ze moeten nog een wonderbaarlijke opstanding hebben. Maar daar geloof ik niet zo in. Mark Zuckerberg heeft met z’n bedrijf flinke imagoschade oplopen met de privacykwesties. Er zijn nog grote groepen mensen die gebruik maken van Facebook, maar daar horen de tieners (Gen Z) zeker niet meer bij.

 

De jeugd op sociale media

Als ik in dit artikel over ‘jeugd’ spreek, bedoel ik de Millennials en Gen Z.

Er zit tussen deze twee groep een groot verschil in kanalen die zij gebruiken. Ze doen ook heel andere dingen online, en de tijd die ze er aan besteden varieert. Gen Z zit bijvoorbeeld twee uur (gemiddeld) per week meer op sociale media dan een Millennial. Laten we de facts maar eens op een rijtje zetten:

Device gebruik

    • Smartphone: Millennials 94% – Gen Z 97%
    • Tablet: Millennials 58% – Gen Z 45%
    • Laptop: Millennials 81% – Gen Z 71%

Tijdsbesteding (gemiddeld per week)

    • Facebook: Millennials 217 minuten – Gen Z 62 minuten
    • Instagram: Millennials 71 minuten – Gen Z 184 minuten
    • YouTube: Millennials 107 minuten – Gen Z 235 minuten 
    • Snapchat: Millennials 7 minuten – Gen Z 117 minuten
    • Spotify: Millennials 74 minuten – Gen Z 141 minuten

Top gebruik sociale media

    • Millennials 
      1. WhatsApp
      2. Facebook
      3. YouTube
      4. LinkedIn
      5. Instagram

    • Gen Z 
      1. WhatsApp
      2. Instagram
      3. YouTube
      4. Snapchat
      5. Facebook

En wat zoeken ze daar dan op?
Uit recent onderzoek blijkt het dat de Millennials zich online voornamelijk bezighouden met werkgerelateerde zaken. Dingen zoals bronnenonderzoek of hun netwerk bijhouden. Bij Gen Z moet het vooral heel gezellig zijn. Waar ‘ouderen’ andere mensen echt offline willen ontmoeten, kan dat voor Gen Z online ook zo zijn. Dat zie je in de volgende activiteiten:

    • Millennials
      – pagina’s van bedrijven of merken op sociale
      – netwerk sites bezoeken
      – lezen van vakinhoudelijke content
      – bezoeken van forums
      – zoeken naar vacatures
      – lezen van blogs

    • Gen Z
      – berichten versturen in online groepschat
      – kijken van vlogs alleen
      – kijken van vlogs samen met iemand anders/anderen
      – deelnemen in een multi-player online game
      – deelnemen in een single-player online game

Conclusie

Uit de bovenstaande cijfers en feiten kun je zien dat voor Millennials, de sociale media vooral functioneel moeten zijn. Het gebruik moet bijdragen aan de dagelijkse productie van school en/of werk. Het is voor hen een waardevolle bron van informatie en connecties. Voor Gen Z speelt het sociale leven zich dus vooral af op sociale media. Misschien een beetje een zorgelijke ontwikkeling.

Wil je wat gaan doen met deze informatie? Zorg dat je dus goed kijkt naar de platformen de verschillende generaties zitten, welke devices zij hiervoor gebruiken en wat zij daar op zoeken. Zo kun je ze het beste faciliteren. 



Deel dit artikel via: