Communicatietrends voor 2019

Het einde van 2018 is in zicht, dus gaan we vooruit kijken naar de communicatietrends voor 2019. Voor de professionals zijn er altijd weer veel verdiepende artikelen te lezen. Maar wat is er voor de niet-communicatieprofessional? Er zijn veel mensen vrijwillig bezig met communicatie, bijvoorbeeld voor hun vereniging. Dus hier zet ik voor hen een brede selectie aan trends op een rijtje.

Veelzijdigheid

Mensen die vrijwillig met communicatie bezig zijn, zijn vaak veelzijdig bezig. Van strategie, het uitwerken van middelen tot het beheren van de website. Deze blog is daarom breed georiënteerd. Een overzicht met de tips voor 2019, waarvan ik denk, dat iedereen die ook maar een beetje met communicatie bezig ze moet weten.

Er worden weer een x-aantal artikelen geschreven met marketingtrends, communicatietrends, sociale media-trends en zelfs trends hoe je in 2019 je bureau opgeruimd kunt houden. Ik ga ze gewoon maar eens eenvoudig maken. Hier lees je trends voor 2019!

Content

Kwalitatief goede content blijft ook in het nieuwe jaar het allerbelangrijkst. Er is de afgelopen jaren een trend te zien in de diepgang van items zoals, longreads, documentaires of podcasts. Voor goede content neemt je doelgroep de tijd. Besteed er daarom zelf ook genoeg tijd in. Multimedia is populair, dus investeer in beeld en geluid om je publiek te blijven trekken.

Maar laten in 2019 de printed media niet onderschatten. Folders, flyers en posters blijven de aandacht trekken. Even snel iets (in de hand) doorlezen doen nog steeds veel mensen. En promoot je bijvoorbeeld klassieke concerten, dan heb je vaker nog met een ouder publiek te maken. Zij zijn vaak nog traditioneel dus printed media is dan hét medium voor hen.

Alles wat je qua content doet, moet in 2019 – meer dan voorheen – gebaseerd zijn op een goede strategie. Niet meer hap snap een nieuwsbriefje de deur uit doen. Nee, echt een plan bedenken en uitwerken zal het verschil gaan maken. Denk hierbij niet alleen aan welke middelen je inzet, maar de hele je hele uitstraling met zoals een consistent design.

Sociale Media

Met een idee je sociale media inzetten maakt deel uit van je strategie. Maar wat kunnen we van de sociale platformen verwachten in het nieuwe jaar?

Live content heeft in 2018 een opmars gemaakt en gaat in 2019 doorgezet worden. Neem de ‘stories’ op Instagram en Facebook. Je haalt met deze stories je publiek dichtbij ‘het moment’. Zorg ervoor dat niemand jouw momenten, jouw verhalen niet wil missen. Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat verschillende leeftijdsgroepen gebruik maken van verschillende sociale media. Tieners zitten op Snapchat, jongeren op Instagram, ouderen op Facebook en LinkedIn is het zakelijke platform.

Afgelopen jaar zijn veel nieuwe technologieën gepresenteerd, waarvan we de ontwikkelingen moeten afwachten. Maar ze zijn wel interessant om te volgen. Bijvoorbeeld chatbots, blockchain etc. We gaan het zien wat dit gaat doen in 2019. Maar als er interessante ontwikkelingen zijn, dan zal ik daar ook zeker weer een blogartikel over schrijven.

Bereikbaarheid

Durf je het aan, als vereniging 24/7 bereikbaar zijn voor je publiek? En ga je dan ook met hen de interactie aangaan? Grote bedrijven maken gebruik van webcare teams, dat is natuurlijk onhaalbaar voor kleine bedrijven en verenigingen. Maar het publiek verwacht in 2019 een grote mate van bereikbaarheid en een snelle reactie op vragen en klachten. Hier tijd aan besteden is klanten tevreden houden. Bijvoorbeeld: heb je een autobedrijf, dan sta je waarschijnlijk veelal in de garage. Maar als je ook tussentijds bereikbaar bent op Whats-app en je zet website dat mensen tussen 9.30 en 17.00 uur berichten kunnen sturen… en beloof daarbij dat je binnen een uur reageert. Daarmee doe je aan klantenbinding.

Website design: oud, nieuw en oud

Communicatietrends: AnimatiesWit, plat en ruimtelijk… dat waren zo’n beetje de ontwikkelingen de afgelopen jaren. Maar wat ik lees in verschillende artikelen gaan de oude, ‘lelijke’ designs het internet weer overnemen. De Zweedse IKEA website of de website van het Frans Hals museum zijn voorbeelden van websites die deze weg inslaan. Daarnaast zie je dat het ‘blokken thema’ sterker wordt. Vroeger stond alles netjes onder elkaar, nu gaat het door elkaar heen.

Gaat het witte ‘rustige’ ontwerp dan weg? Nee. Google en Apple blijven een sterke hand houden in het bepalen van de designs… er worden miljoenen apps gemaakt, maar wel volgens hun regeltjes. Daar wijken websitebouwers vaak niet vanaf. Hun design blijft voorlopig nog even plat en clean.

Als informatievoorziening op websites, gaan animaties ook sterk doorzetten in 2019. In 2017 en 2018 waren bedrijven hiermee aan het experimenten. Zo heeft ook bijvoorbeeld mijn werkgever het Jeroen Bosch Ziekenhuis hier afgelopen jaren veel gebruik van gemaakt. Je ziet dit op heel veel websites, maar ook als commercials… zo zag ik de afbeelding rechts nog voorbij komen in de Udense bioscoop Take Ten. In het nieuwe jaar blijven we dit terug zien!

SEO

Moet je website vindbaar zijn en blijven? Dan moet je ook komend jaar weer tijd besteden aan SEO. Zoals altijd staat kwaliteit van content op #1, maar er is meer.

Betrouwbaarheid is het keywoard. Linken andere websites naar jouw website, dan ziet Google dit als een factor van betrouwbaarheid. Er is dan volgens Google ‘iets’ interessants te vinden op je website. Ook blijft de term ‘mobile first’ actueel. We brengen meer tijd door op onze mobiele telefoon dan op een computer. Zorg dus dat je de bezoekers geeft wat ze zoeken, op het apparaat waarop zij iets zoeken. Geen mobiele website hebben is in 2019 écht geen optie! Mobiele telefoons hebben zoveel opties (kijk dus niet alleen naar design, maar naar alle technische mogelijkheden), maak daar gebruik van.

Ook worden de ‘slimme’ zoekmachines zoals Siri en ‘Hey Google’ steeds slimmer. Bereid je website voor op Voice Search. Denk na wat voor vragen jij aan een zou virtuele assistent stellen en hoe deze daar op moet antwoorden. Dat ideale antwoord is bijvoorbeeld een goede tekst voor op je website. Ook in 2019 kom hier weer op terug.

Tot slot… deel content op verschillende kanalen. Wat je op je website zet, zet je ook op YouTube, en Facebook, en Twitter… etc. Hoe meer mensen het zien, hoe meer Google het (jouw content) ziet, hoe hoger je weer komt.

Lachend het jaar uit

Google commercial - Home AloneVoordat we richting 2019 gaan wil ik alle lezers een Zalig Kerstfeest en alle goeds voor 2019. En het jaar uitgaan wil ik met een grote lach doen. Afgelopen week bracht Google een humoristische commercial uit, gebaseerd op de film die we met kerst x-keren hebben gezien; Home Alone. Bekijk hier het filmpje en geniet van de feestdagen!



Deel dit artikel via: