Wat is Google Adwords?

Wat is Google AdWords? Goede vraag en kort samengevat is het dit: Met Google Adwords betaal je ervoor om met zoekwoord bovenaan in Google te komen. Maar wanneer en hoe zet je het dan in? Daar ga ik je in dit artikel meer over vertellen.

Gratis versus betaalde online reclame

Ben je bereid om online reclame te maken bijvoorbeeld voor je dienst of product? Dan is online adverteren (SEA) een goede optie. Maar er is toch ook zoiets als SEO, is dat dan niet voldoende? Ja en nee. Dat ligt aan de omvang van je zoekterm waar je op gevonden wilt worden.

Als voorbeeld in dit artikel gebruik ik het concert van de Hohe Messe van J.S. Bach, welke ik op 6 en 7 oktober later dit jaar met het Helmonds Vocaal Ensemble mag gaan zingen.

Stel, je wil dat mensen in vinden op de term ‘Hohe Messe’, dan is dat een vrij brede omschrijving en het is moeilijk om hier tussen alle uitvoeringen van professionelere organisaties (lees concurrenten) naar boven te komen. Ook is er veel literatuur over het werk van Bach beschikbaar, dus ook dat laat Google allemaal zien. Daarom zal je bij SE zoektermenen breder moeten maken om ‘gratis’ succesvol te zijn. Voorbeelden van uitgebreide termen zijn: ‘Hohe Messe in Helmond’ of ‘Hohe Messe in Den Bosch’. Maar zoeken de mensen daarop? Doe altijd eerst een trefwoordenonderzoek.

Hoe je een trefwoordenonderzoek doet, daar kom ik in een ander artikel  op terug.

Inzet van Google Adwords

Voor nu houden we het erop dat we extra kaarten willen verkopen voor de Hohe Messe in Helmond op 7 oktober. Dat is het voorbeeld dat ik ga gebruiken hieronder.

Instellen campagne en de locatie
– Klik op deze link en start met het instellen van je campagne
– Stel de locatie in (locatietargeting op welk gebied je gaat adverteren? Kijk tijdens het trefwoordenonderzoek goed waar je doelgroep zit, het gebied waar veel mensen al zoeken op het trefwoord. Ik kies voor de regio Noord-Brabant en Limburg, want blijf realistisch! Ik weet dat mensen uit Amsterdam niet afreizen naar Helmond, voor een optreden van een een semi-professioneel koor.

Trefwoorden – zoekterm
Daarna gaan we de term specificeren waarop je gevonden wilt worden. Let op: hoe relevanter je zoekterm is, hoe meer concurrentie, hoe hoger de prijs (cost per click) zal zijn. Dit noemen we een shorttail zoekterm. Een voorbeeld hiervan is: ‘klassiek concert’. Een uitgebreidere en specifiekere zoekterm noemen we een longtail, dan krijg je zoiets als: ‘klassiek concert in Helmond’. Wil je toch gevonden worden op een shorttail, gebruik dan een synoniem wat dat kan net zo efficiënt en veel goedkoper zijn.

Ik kies voor de term ‘Klassieke Muziek’, want uit mijn trefwoordenonderzoek blijkt dat heel weinig mensen specifiek zoeken op Hohe Messe. Dat kost me misschien iets meer geld, maar ik wil graag veel mensen bereiken. Onder de term ‘Klassieke Muziek’ zal ik wel veel landelijke concurrentie hebben, daar moet je dus rekening mee houden.

Vaststellen budget
Op basis van mijn gewenste locatie en trefwoorden geeft Google vanuit hun historische data een schatting, hoeveel weergaven en kliks ik per maand kan verwachten. Hoe meer geld je inzet, hoe vaker je advertentie zichtbaar is, hoe meer weergaven, hoe meer kliks. Goed om te weten is dat er alleen geld van je advertentietegoed wordt afgeschreven, op het moment dat iemand op de advertentie klikt.

Ik geef in mijn voorbeeld aan dat ik een bedrag van € 10,- per dag wilt besteden, Google berekent dat dit maximaal € 300,- per maand kost (hoeft geen maand te zijn). Voor een maand adverteren krijg uiteindelijk tussen de 2500 en 3500 weergaven per maand en Google schat dat ik tussen de 400 en 700 kliks mag verwachten.

De advertentie

Wat zet je in de advertentie, zo stel je hem op
Uiteindelijk ga ik de advertentie zelf opmaken. Maar wat ga ik erin zetten?

– Beschrijf duidelijk wat je aanbiedt: Hohe Messe van Bach in Helmond
– Neem een ‘Call to action’ op in je advertentie, je wilt immers dat je publiek iets gaat doen. Bijvoorbeeld: ‘Koop hier je kaarten’
– Zet je bedrijfsnaam of naam van de organisatie in de advertentie, dit wekt vertrouwen. Dus: ‘Op 7 oktober voert het Helmonds Vocaal Ensemble het meesterwerk van Bach uit’.
– Zorg voor een bestemmings-url zodat mensen niet op je website hoeven gaan zoeken naar de juiste informatie. Bijvoorbeeld: www.helmondsvocaalensemble.nl/hohemesse
– Kies verschillende advertentiegroepen die gelinkt zijn aan je trefwoord, dit kan zijn: klassieke muziek, klassiek concert, muziek bach. Per advertentiegroep kun je een aparte advertentietekst schrijven. Experimenteer hiermee en analyseer deze gegevens. Welke advertentie wordt het meest aangeklikt?

Na het opstellen van de Adverentie(s) ga je jouw betalingsgegevens bevestigen en ben je klaar je advertentieperiode te starten.

Wat is Google Adwords? - Voorbeeld advertentie

Analyseren en aanpassen

Het is verstandig om in het begin meerdere advertenties te plaatsen. Analyseer de resultaten en meet welke advertentie vorm het meeste effect heeft. Je gegevens analyseren kan door middel van Google Analytics of het meetsysteem van Google Adwords zelf. Je moet hiervoor een conversiecode plaatsen, meer informatie kun je hier vinden. Slaan advertenties niet aan, verwijder ze dan… dat scheelt in je budget!

Blijf je campagnes aanpassen met de informatie die je hebt verzameld, dan boek je resultaten.