Met je bedrijf LinkedIn gebruiken, hier moet je op letten

LinkedIn is één van de snelst groeiende sociale platformen en zeer waardevol voor de zakelijke markt. Toch zie ik veel bedrijven worstelen met de inzet ervan en lijkt het alleen maar een nuttige vacature database. Het is echter veel meer dan dat!

Waar wordt LinkedIn nu voor gebruikt?

Veel bedrijven zetten LinkedIn nu in voor het delen van vacatures en zakelijke ontwikkelingen. Wat opvallend is, is dat er vaak maar heel weinig diepgang in zit in de content die zijn aanbieden. Het is weinig origineel, zonder regelmaat en daar kunnen veel bedrijven winst maken.

Trends

Anticiperen op de toekomst? Lees hier de trends die belangrijk zijn als je LinkedIn succesvol wil gebruiken:

  • Updates naar externe links is not done
    LinkedIn vindt het niet fijn (net als andere platformen) dat je buiten hun omgeving gaat. Het linken naar externe websites is dan ook niet de bedoeling en je posts worden minder hoog gerankt.
  • Updates met veel respons binnen een uur worden hoger geplaatst
    Het is daarom belangrijk relvante personen te taggen of te experimenteren met het tijdstip van plaatsing. LinkedIn zal je post vaker en hoger laten zien in de tijdlijn.
  • Teksten doen ertoe!
    Achtergrond verhalen met alleen tekst zijn steeds interessanter voor veel lezers. LinkedIn wordt steeds meer een naslag werk van artikelen. Teksten tot 1200 tekens zonder anekdotes, afbeeldingen, links of hashtags worden door mede-gebruikers zeer gewaardeerd.
  • De vloggende professional
    Op Youtube, Facebook etc. wordt er heel wat afgevlogd, maar LinkedIn nog niet. Toch is dit de toekomst. Professionals die hun verhalen vertellen en kennis delen.

Tips

Hoe kan je een bedrijfspagina op LinkedIn  verbeteren, dat doe je met deze tips:

  • Gebruik een strategie
    Bepaal je doelgroep en strategie, bedenk originele thema’s en werk goede content uit
  • Plan content in
    Je hoeft niet iedere dag iets te plaatsen op LinkedIn, drie keer per week is prima. Met leuke thema’s en rubrieken gaan mensen je met plezier volgen. Wat je absoluut niet moet doen is meerdere posts op één dag plaatsen!
  • Beste tijdstippen
    LinkedIn is natuurlijk een zakelijk platform en wanneer kijken mensen er weer, juist… als ze vrij zijn. Facebook hebben ze verlaten en ingewisseld voor Instagram en LinkedIn, die ze iedere morgen of avond trouw checken. Misschien vinden ze dan wel de perfecte vacature, want daar zoek je niet naar tijdens werktijd. De beste tijden om daarom iets te posten zijn tussen 7.00 en 8.00 uur in de ochtend en 17.00 en 18.00 uur in de avond.
  • Keywoards
    Yup, weer een kleine SEO tip. Jij wilde toch op bepaalde zoektermen gevonden worden op je website? Nou, zorg dan ook dat je keywoards terugkomen in je teksten op LinkedIn.
  • Targeting
    Wil je dat iedereen je berichten kan zien, of alleen degene voor wie het bericht relevant is? Je kunt je berichten specificeren voor demografische groepen, dus dat kan handig zijn als je niet alles met het hele land wil delen maar alleen met de regio.