Wat betekenen al die kleurtjes?

Kleurgebruik

Bij branding en communicatie is het juiste kleurgebruik van grote invloed. Een kleur wekt een psychologisch gevoel op bij mensen. Zo zal het niet vreemd voor je zijn dat de kleur groen geïdentificeerd wordt met natuurorganisaties. Aan de hand van een kleurenschema ga ik je uitleggen waar kleuren voor staan en daarnaast geef ik je voorbeelden van bedrijven die zich met een bepaalde kleur identificeren.

Waar staan die kleurtjes voor?

Een bedrijf of organisatie kiest een kleur nooit zomaar omdat iedere kleur een gevoel opwekt, er zit een betekenis achter. Er zijn zelfs bedrijven die kleurcodes laten ontwikkelen en beschermen. Wat betekenen de kleuren? Hieronder leg ik ze in de afbeelding uit en geef ik voorbeelden van bedrijven.

Kleurgebruik

 

Bij  kleurgebruik is het belangrijk jezelf de vraag te stellen: hoe wil ik met mijn organisatie en/of product overkomen op de doelgroep. Betrouwbaar, creatief, zakelijk of misschien wel liefdevol? Waar staat je bedrijf of vereniging, waar sta jij als zzp’er voor? Wat is je product en wat moet het uitstralen op je doelgroep?

Vaak wil je aan je primaire kleur ook een tweede kleur toevoegen. Voorbeelden van kleurencombinaties zijn zwart en wit, geel en rood, oranje en blauw. Adobe heeft een handige tool hiervoor gemaakt om je te helpen, namelijk het kleurenwiel. Neem daar eens een kijkje op en je hebt de eerste stappen van jouw identiteit uitgedrukt in kleuren gezet.