De communicatieadviseur en zijn toverstokje

Maanden lang heeft een projectgroep gewerkt aan de implementatie van een nieuw product. “Het is tijd om het grote nieuws wereldkundig te maken” zegt de projectleider en bij het volgende overleg laat hij een communicatieadviseur aansluiten. Alle ogen zijn vol verwachting op de adviseur gericht. “Zo”, zegt de projectleider, “wat is jou plan ervoor te zorgen dat iedereen van de organisatie met ons product gaat werken?” De adviseur pakt zijn toverstokje, zwaait ermee en dan…

NIETS

Het is een ervaring die veel communicatieadviseurs hebben wanneer zij (voor het eerst) aansluiten bij een projectgroep. Een groep mensen heeft veel moeite gestoken in het ontwikkelen van een mooi product en/of dienst en dat verdient een grote verspreiding. Helaas is het vervolg dan niet zo makkelijk als mensen denken of hopen. Een adviseur is niet iemand met een toverstokje, die een paar middelen uit zijn mauw haalt en vervolgens is het product en/of dienst onder alle doelgroepen bekend.

Maar wat is dan de toegevoegde waarde van een communicatieadviseur? Communiceren vereist een grondige aanpak… en dat heeft tijd nodig! Een communicatieadviseur zorgt ervoor dat de juiste vragen gesteld worden, er de juiste kadering van de communicatievraag is en vervolgens een presenteert en implementeert om de verschillende doelgroepen te bereiken.

Verwachtingsmanagement

Een communicatie-adviestraject begint altijd met het in kaart brengen van de ‘vraag achter de vraag’. Wie is bijvoorbeeld de eindgebruiker van een product? Wat zijn de doelstellingen van het project en wat zijn je communicatiedoelstellingen? Vaak krijg je eerst antwoorden zoals ‘iedereen in de organisatie moet het product eigenlijk gaan gebruiken’. Dat kan de doelstelling en doelgroep zijn, maar is dat wel realistisch? Gaat iedereen ook écht met je product werken of is er een selectere groep die er mee moeten beginnen? De kunst van het doorvragen helpt de adviseur de projectleden met het uitdiepen van de vraag achter de vraag, het bepalen van de juiste doelgroep, het formuleren van doelstellingen en het maken van een kernboodschap. 

Moraal van het verhaal is dat voor het opzetten van een goede communicatieaanpak een grondige verdieping moet plaatsvinden. Dat heeft tijd nodig. Vervolgens moeten alle doelgroepen op een zorgvuldige manier benaderd worden, iedere doelgroep met (mogelijk) een eigen kernboodschap en via verschillende middelen.

Lees ook: ‘Communicatieadviseur, wijs of eigenwijs?



Deel dit artikel via: