Communicatieadviseur: wijs of eigenwijs?

Een aantal jaar geleden – toen ik nog studeerde – vertelde ik aan een kennis dat ik de opleiding communicatie volgde. Hij had zelf lange tijd als ambtenaar bij een gemeente gewerkt en reageerde: ‘Mooi vak communicatie, maar wij vonden communicatiemensen altijd zo irritant! Altijd maar weer vragen stellen en kritisch zijn. Dat was niet altijd leuk, maar uiteindelijk besefte we wel dat ze gelijk hadden.” Hoe komt dat toch dat een communicatieadviseur zo “eigenwijs” overkomt en waarom is het goed voor een organisatie?

Adviseurschap

Eigenlijk kan dit artikel vertaalt worden naar iedere vorm van het adviseurschap. Of je nou bij HRM, ICT of welke afdeling dan ook werkt… adviseurs hebben een kritische functie. Dat klinkt negatief, maar dat is het niet. Adviseurs moeten namelijk vooral meedenkende en betrokken mensen zijn. Professionals die feedback geven, opbouwend zijn en op hun vakgebied vanuit hun kennis mensen in de organisatie adviseren. Dat kan soms wat tegendraads zijn dan wat je zelf (als niet adviseur) bedacht had. Uiteindelijk kom je door samenwerking tot de beste resultaten.

Hoe ik als communicatieadviseur tegen het vak aankijk?

Om te beginnen gaat het er mij nooit om, om mijn gelijk te halen! Ik probeer als communicatieadviseur betrokken te zijn en een oprecht en eerlijk advies te geven vanuit mijn expertise. Dat dit niet altijd aansluit bij datgene wat een ander voor ogen heeft kan soms voor frictie zorgen. Uiteindelijk is mijn doel het doel van de vragensteller of opdrachtgever met maximaal effect te behalen. 

Om eigenwijs te kunnen zijn moet je daarom ook wijs zijn. Wijs kun je alleen zijn als je jezelf blijft ontwikkelen als professional, zoals ik al beschreef in dit artikel. Als je daarnaast oprecht, eerlijk en authentiek blijft kun je jezelf ontwikkelen tot een hulpvaardige en betrouwbare adviseur. En uiteindelijk een persoon die het helemaal niet slecht bedoeld, maar juist een bijdrage levert!

Irritant of doorbrekend

Mensen komen komen bij jou als adviseur (veelal) om twee redenen: er is geen communicatieprobleem maar er zijn gewoon een hoop communicatiewerkzaamheden te doen waar ze zelf te lui voor zijn (teksten schrijven, middelen maken etc.), en dat willen ze jou in je schoenen schuiven. De tweede reden is waar het adviseurschap écht over gaat: er is een communicatieprobleem en daar vragen ze jouw hulp bij. Ben ik dan te lui om communicatiewerk te doen? Helemaal niet, maar de rol van adviseur is in het begin heel anders en vaak komen daar uiteindelijk wel communicatiewerkzaamheden uit. Voor een adviseur zijn deze werkzaamheden niet het beginpunt!

Wanneer je begint met een adviestraject is het goed te bedenken dat mensen al enige tijd in een project zitten en een tunnelvisie hebben. Daarom is het goed als er iemand bijkomt met een frisse blik. Je moet jezelf als adviseur zoveel als mogelijk verdiepen in het onderwerp, zodat je geen zinloze vragen gaat stellen maar nuttige kritische vragen. Je moet ‘de vraag achter de vraag’ achterhalen. Daarvoor moet je soms diep gaan en dat kunnen mensen als irritant ervaren. Bijvoorbeeld door de hoeveelheid vragen die ze op zich afgevuurd krijgen. Als de vraag achter de vraag op tafel komt kun je echter wel het beste advies geven en gaat het irritante over naar iets doorbrekend. 

In het hele adviesproject moet je als communicatieadviseur op een afstand naar de vraag of het project kijken. Echter mag je nooit de warmte en betrokkenheid uit het oog verliezen. Ga niet in een kantoor of vergaderruimte zitten om je vragensessie te openen, maar doe dat op een andere plek onder het genot van een kop koffie. Zo ontstaat er een band en heb je echt contact met iemand. Dan wordt de irritante kant een stuk zachter!

Leestip: Feilloos adviseren

The Subtle Art of Not Giving a F+ck

The Subtle Art of Not Giving a FuckOnlangs heb ik het boek ‘The Subtle Art of Not Giving a F*ck‘ gelezen van de auteur Mark Manson. De titel geeft een indruk dat je door het boek leert hoe je onverschillig kunt zijn tegenover dingen. Het tegendeel is echter waar! Maak je niet druk over de dingen waar je geen invloed op hebt en kies je strijd waar je resultaten op wilt boeken. Het boek zet de dingen in z’n perspectief en soms is het verstandig op verschillende gebieden dat als adviseur ook te doen…

Als communicatieadviseur ben je dienend. Iemand anders vraagt jouw advies en jij geeft daar (communicatie)advies over. Of hij of zij er dan ook iets mee gaat doen is de vraag en daar hoop je op. Mijn ervaring wijst echter uit dat andere mensen ook (eigen)wijs zijn en de dingen doen zij zij goed achtten, ook al gaat dat in tegen jouw advies. Op dat moment moet je volgende bedenken: heb ik verdere invloed op zijn of haar beslissing; Ligt het in mijn “macht”? Op basis van die conclusie kun je beslissen om er voor te strijden (wanneer je er invloed op hebt) of het los te laten (zowel als je er wel of geen invloed op hebt). Als je op deze manier kunt denken en in het leven kunt staan, kun jij iedere keer jouw vak blijven uitoefenen zonder bij tegenslagen of moeilijke momenten de moed en het vertrouwen te verliezen.

 



Deel dit artikel via: