Blog: zorgvuldig omgaan met medium en ontvanger

Iedereen die in de communicatie werkzaam is, is bekend met het klassieke communicatiemodel van Shannon en Weaver. Zender -> Boodschap via medium -> Ontvanger. De ontvanger is vervolgens ook weer in staat feedback te geven. In dit simpel ogend model kunnen door kleine factoren de grootste problemen ontstaan. Belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden zijn het coderen van de boodschap, het gekozen medium, voorkomen en omgaan met ruis en het verwerken van feedback. Het medium waarmee je de boodschap verzend is in dit proces zeer belangrijk en de essentie hiervan in relatie tot de ontvanger gaan we in deze blog uitlichten.

Ruis
Wanneer er ruis ontstaat in de lijn tussen zender en ontvanger, komt de boodschap niet in zijn volledigheid aan bij de ontvanger. Die intrepreert het dus weer op zijn/haar wijze en als dit afwijkt van de intentie van de zender, zijn de gevolgen vaak niet te overzien. Er zijn veel aspecten die van invloed (ruis) kunnen zijn maar degene die ik wil bespreken is het medium waarmee de boodschap verzonden wordt.

Veel gemaakte fouten
Een veel gemaakte fout door zenders is dat zij denken, dat het door hen gekozen en veel gebruikte medium altijd het goede is. Zoals eigenlijk voor alles geldt in onze huidige maatschappij; wat voor de één goed is hoeft voor de ander nog niet goed te zijn. Communicatie gaat vaak om de keuze voor de juiste middelen om de ontvanger, jouw doelgroep te bereiken. Wanneer jij verkeerd omgaat met het medium, het gebruikt op een manier waarop de ontvanger dat niet hetzelfde of misschien wel helemaal niet gebruikt ontstaat ruis. Het is daarom van belang om de volgende zaken in ogenschouw te nemen.

Wat moet ik dan wel doen?
Doe onderzoek naar de media waar de ontvanger gebruik van maakt. Dwing je ontvanger niet tot het gebruiken van een medium, maar kies het medium dat hem/haar het beste aanspreekt zodat men gelegenheid krijgt feedback te geven. Heeft de ontvanger opheldering nodig om de boodschap beter te begrijpen, aarzel niet om de ontvanger persoonlijk te benaderen en ruis direct weg te nemen.

 


(Shannon en Weaver communicatiemodel)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.