Blog: Wat is SEO en waarom hierop inzetten?

Misschien heb je er al eens van gehoord of over gelezen: SEO (Search Engine Optimalization)? Voor grote bedrijven is dit een belangrijke tool om een hoge ranking te hebben bij zoekmachines, maar ook voor personal branding en kleinere organisaties, stichtingen en verenigingen kunnen door inzetten op SEO veel winst behalen. Wat is het, waarom moet je het inzetten? Ik ga het je uitleggen in deze blog!

Search Engine Optimalization

Veel artikelen die je op internet leest gaan over de technische kant van SEO, maar laten we eerst maar eens gaan kijken wat het is.

SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn erop op gericht om je website te optimaliseren en verbeteren zodat je de vindbaarheid van je website bij bijvoorbeeld Google of Bing kunt verhogen. De basis van SEO zijn ‘keywords’. Trefwoorden waar jij in de zoekmachines graag op gevonden wilt worden. Door een diepgaand onderzoek bepaal jij de woorden waarop je gevonden wil worden. Zo kan ik met mijn SEO inzetten op ‘communicatieadvies’, maar dit is niet realistisch om hier een hoge ranking in te krijgen, daar is mijn website te klein voor. Betere trefwoorden zijn bijvoorbeeld ‘communicatieadvies Bernheze’ of ‘communicatieadvies Nistelrode’ want dan zijn mijn woorden zeer specifiek. Als ik vervolgens zorg dat mijn website, teksten en alle andere elementen volgens de SEO technieken inricht zijn, dan heb ik grote kans op een hogere ranking. Google heeft met Adwords een gratis tool om relevante trefwoorden te toetsen op hun waarde en concurrentie. Waar wil jij op gevonden worden, is dit realistisch? Klik dan maar eens hier om dat te onderzoeken!

Er zijn zoveel technieken die van invloed zijn, maar hieronder alvast een aantal SEO tips:

  • Lange zoektermen: zoektermen die gericht zijn scoren hoger in Google
  • Mobile first: een mobiele website is niet meer weg te denken voor ieder zelfrespecterende website… Google is het met me eens!
  • Strakke content: maak niet zomaar wat content, maar content die gebruikers willen delen. Denk onder andere ook aan handleidingen, video’s etc.
  • Semantiek: Google gebruikt semantiek om de context en betekenis van woorden te lezen. Bijvoorbeeld: ‘Organisatie: Berne Abdijconcerten | Plaats: Heeswijk-Dinther | URL: http//www.berneabdijconcerten.nl
  • Sociale Media – interactie stimuleren: interactie en reacties zijn belangrijk. Zorg voor binding met de bezoekers, sociale media zijn hier uiterst geschikt voor
  • Beeldgebruik: zorg voor afbeeldingen die passen bij je content.

Niet alleen meer voor de grote bedrijven

Hoewel grote bedrijven volop inzetten op SEO kan dit ook zeer waardevol zijn voor kleinere organisaties. Kleine organisaties, stichtingen en verenigingen vissen vaak in dezelfde vijver, bijvoorbeeld: ‘Een koor wil nieuwe zangers aantrekken. Er zijn weinig zangers maar wel veel koren in de regio. Hoe zorg je ervoor dat potentiële koorleden/zangers bij jouw koor uitkomen, de juiste informatie vinden en daardoor overwegen lid te worden?’ Juist, SEO! Door te zorgen dat je website voorzien is van de juiste technieken, een mobiele website en goed gebruik van zoektermen kun je jouw ‘concurrenten’ online voor zijn en laten klikken op jouw website.

LAATSTE TIP: Linkbuilding

Voor het einde van deze blog sluit ik af met nog een laatste SEO tip:
‘Linkbuilding’ is een belangrijke factor om hoger in Google te komen. Wanneer andere website’s linken naar jouw website zal Google als betrouwbaar aanmerken. Hoe betrouwbaarder jouw website, hoe hoger je website in Google. Zorg er dus voor dat – waar mogelijk – andere websites linken naar jouw website, gratis reclame!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.