Blog: owned, paid en earned media

Als u communicatiemiddelen wilt gaan inzetten, vallen deze middelen onder de volgende groepen: owned, paid en earned media. In dit blogartikel leggen we uit welke middelen in welke groep vallen. Daarbij vertellen we wat de voor- en nadelen zijn, gebruiken voorbeelden en geven we tips bij het inzetten van deze verschillende soorten media.

Owned media

Owned media zijn communicatiemiddelen die u als persoon of organisatie zelf beheerd. Voorbeelden hiervan zijn uw website, (online/offline) nieuwsbrieven en magazines/tijdschriften. U heeft volledige controle over de inhoud van deze media. Een aandachtspunt van owned media is dat u zorgvuldig moet omgaan met de inhoud om geloofwaardig te zijn.

Paid media

Paid media zijn middelen die u inkoopt zoals advertenties op Facebook, reclamespotjes of posters (abri’s) in een bushokje. Bij paid media kunt u snel zien of een campagne effect heeft, bijvoorbeeld aan de hand van verkoopcijfers tijdens of kort na de campagneperiode. Een nadeel van online campagnes is dat er een enorme overkill is aan advertenties, veel mensen hebben er nog weinig oog voor. Offline adverteren is vooral voor kleinere bedrijven zeer kostbaar.

U moet dus een aansprekende boodschap hebben om onderscheidend te zijn. Daarnaast hoeft u niet altijd op de grote kanalen campagnes uit te voeren. Zo kunt u  beter gericht adverteren op een website die specifiek gericht op uw doelgroep. Een advertentie op bijvoorbeeld een vakwebsite om uw klusdiensten aan te bieden, is vaak effectiever (en goedkoper) dan een advertentie op de kluspagina van marktplaats.

Earned media

Dit is de extra media-aandacht die u krijgt wanneer u een bepaalde indruk achterlaat met uw dienst of product. Earned media ontstaat als mensen onderling praten over uw dienst/product (mond tot mond reclame) of andere organisaties bijvoorbeeld een positieve recensie schrijven. Het voordeel is dat deze bronnen geloofwaardig zijn. Een nadeel is dat u ook negatieve publiciteit kunt krijgen en deze kunt u nauwelijks beïnvloeden.

Owned, paid en earned media is een drietrapsraket. U brengt zelf de informatie via de owned media, u versterkt dit via paid media en het wordt door externen opgepakt en doorverteld via de earned media. Een goede mix van owned en paid media beïnvloedt het succes. Alle middelen dienen een goede afstemming op elkaar te hebben. Zorg dat owned media de bron is en bijvoorbeeld Facebook en Twitter hiernaar verwijzen en dit versterken.