Blog: Leren van communicatieblunders

Communicatieblunders kunnen pijnlijk zijn maar soms ook gewoon ontzettend grappig.
In deze blog geven we een voorbeeld en tips hoe je deze fouten voor jouw eigen communicatie-uitingen kunt voorkomen.

Coca Cola in Saudi Arabië

Een communicatieprofessional van het bekende merk Coca Cola vertrok naar Saudi Arabië om daar hun wonderdrank onder de aandacht te brengen. Van Coca Cola krijg je een enorme energie, dat was de boodschap van de campagne. Op drie posters liet men de uitwerking zien door het drinken van Cola:

Fase 1: je bent energieloos | Fase 2: drink een blikje cola | Fase 3: je hebt weer genoeg enerigie en kunt er weer tegenaan!

Maar wat ging hier fout?
Deze communicatieprofessional van Coca Cola had er geen rekening mee gehouden dat het Arabisch van rechts naar links gelezen wordt, met het gevolg dat de mensen de campagne als volgt interpeteerde: Van Cola drinken word je energieloos. Een vrij pijnlijke blunder!

Wat kunnen wij hiervan leren?

Fouten maken is normaal, maar als dit op communicatie gebied is kan dit vervelende gevolgen hebben. In dit geval kon men de fout voor zijn, door simpelweg onderzoek te doen naar de kenmerken van de doelgroep. Leeftijd, geslacht, land, religie, opleidingsniveau, beroep, etc. Breng deze kenmerken in kaart door middel van een checklist, zo weet je precies wat je wel en vooral niet moet doen. Dit kan ook handig zijn met etische vraagstukken. Doe niets wat not-done is voor jouw doelgroep.