Blog: Google Analytics, data om van te leren

Hoeveel bezoekers krijg ik op mijn website, waar komen zij vandaan, komen zij op de pagina’s waar ik wil dat ze komen? Relevante vragen die me onlangs nog gevraagd zijn door iemand die zijn communicatie-uitingen wil doorontwikkelen. Deze persoon is ‘bang’ veel geld te investeren omdat hij onder andere geen gegevens heeft van de bezoekers die op zijn website komen. Het antwoord was simpel: Google Analytics. Met deze gratis tool van Google kunt u de verkeersstromen op uw website volgen om deze gegevens later te benutten bijvoorbeeld bij inzetten van communicatie-uitingen.

Implementatie

Google Analytics implementeren is niet moeilijk en het is gratis!
Na het aanmaken van een account (Google) meldt u uw website aan bij Google Analytics. Vervolgens krijgt u een stukje code, die u in de broncode van uw website moet zetten. Zo zorgt u ervoor dat de website en Google Analytics met elkaar kunnen ‘praten’. Heeft u het beheer van uw website niet in eigen handen, vraag dan uw webmaster om dit voor u te doen. Het kost enkele minuten tijd.

Meetinstrument

Meten is weten… wanneer bezoekers van uw website cookies aan hebben staan, kunt u vrijwel alle digitale gegevens van de bezoeker zien. Hoe lang men de website bezoekt, welke pagina’s men bezoekt, vanuit welke plaats de website bezocht wordt, is dit via een laptop of mobiele telefoon? Allemaal gegevens die u precies kunt zien wanneer u Google Analytics hebt geïmplementeerd in uw website. Daarnaast kunt ook zien waar gebruikers vandaan komen op het internet. Hebben ze op het internet uw webadres direct ingetypt, via een zoekterm op Google of zijn ze via een andere website op uw website terecht gekomen, zijn het nieuwe of vooral terugkerende bezoekers? Het zijn maar enkele opties van Google Analytics.

Wat kan het voor u betekenen?

Wie kennis heeft, heeft macht… met de statistieken van websitebezoekers heeft u in ieder geval kennis. Met Google Analytics ziet u precies welke pagina’s bezoekers veel bezoeken, hoeveel tijd ze hier op besteden en waar ze vandaan komen. Zo kan het voorkomen dat u een dienst levert maar er maar weinig mensen op de informatiepagina met uitleg terecht komen. Door deze informatie nadrukkelijker of op een ander positie op uw website weer te geven, kunt snel het resultaat zien of de desbetreffende pagina meer bezoekers heeft dan bij eerdere metingen. 

Dit is maar een enkel voorbeeld van de mogelijkheden. De gegevens uit Google Analytics zijn ook zeer geschikt voor bijvoorbeeld online campagnes of adverteren op andere websites. Maakt u nog geen gebruik van Google Analytics dan is het zeker de moeite waard hier tijd in te investeren, zodat effectiever kunt communicatie-uitingen kunt inzetten.