Blog: De kracht van een verhaal

Mensen hebben altijd een verhaal, in woorden of beelden. Dat is onze houvast en het bepaald in welk perspectief we bepaalde zaken plaatsen. Een verhaal is ook beïnvloedbaar en daarom een krachtig instrument voor grote en kleine organisaties om hun organisatie, product of dienst op een aantrekkelijke wijze neer te zetten.

Om een sterk verhaal rondom je organisatie, product of dienst te hebben leg ik graag de link naar de Golden Cirkle van Simon Sinek. Het is belangrijk om vast te stellen: 'waarom' doen wij nou wat we doen? Als je de 'waarom' vraag niet duidelijk hebt voor jezelf, komt je verhaal niet geloofwaardig over en ben je als organisatie ook niet geloofwaardig. Daarnaast is er een voorwaarde om het verhaal succesvol uit te dragen: het moet onder de huid zitten van medewerkers en betrokkenen in je organisatie. Zij zijn immers degene die de organisatie vertegenwoordigen en uitdragen. Als zij het verhaal niet kennen, valt er ook niets uit te dragen.

Een verhaal moet prettig zijn om naar te luisteren, het moet tot de verbeelding van de luisteraar spreken.  Het is daarom belangrijk dat je geen grote beloften gaat rondbazuinen want mocht je deze niet waar kunnen maken, dan zal de klap bij tegenslag des te harder aankomen. Leg de meest essentiële kenmerken van je organisatie vast in een klein verhaal en je lezers en luisteraars zullen het verhaal des te meer waarderen. Wees daarom niet te snel met het formuleren van je verhaal. Lees het vaak over, laat het aan meerdere mensen lezen, maak er een 'elevator pitch' van, zorg dat je het op een fijne manier kunt vertellen en vraag aan mensen of en hoe het bij hen binnen is gekomen. Komt hun verklaring overeen met wat jij met je verhaal wilt vertellen, dan zit je in de goede richting.

Als mensen over 1 jaar nog steeds de 'waarom' vraag kunnen beantwoorden aan de hand van je verhaal, dan sta je stevig in je schoenen en is dit een garantie voor succes lange termijn.

Wil je weten wat voor verhaal LEGO te vertellen heeft?
Bekijk het onderstaande filmpje en kijk of het herinneringen oproept naar je jeugd, toen jij misschien wel volop met diezelfde LEGO aan het spelen was.