Blog: De communicatie na acties van een goed doel

In mijn vorige blogartikel schreef ik over twee succesvol verlopen evenementen van de Stichting Vrienden van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Door middel van de Vriendenavond laten we donateurs welke projecten er van hun geld in het ziekenhuis zijn gerealiseerd. Daarnaast zetten we ook andere communicatiemiddelen in als goede doelen organisatie, om onze Vrienden ‘up to date’ te houden. Helaas is dit niet het geval bij ieder goed doel dat ze na donaties of schenkingen goed communiceren. Wat kan er beter, lees het in deze blog!

Communicatie vanuit een goed doel

Tijdens een gastcollege, vorige week op Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch, gaf ik de studenten mee dat communicatie vanuit een goed doel essentieel is. Geld ophalen voor een goed doel is zeer nobel, maar mensen geven geld met een bepaalde intentie. Die intentie: het geld moet op de juiste plek komen, daar voor wie of wat het bestemd is. Hoe vaak stellen we onszelf en elkaar wel niet de vraag: ‘moet ik nog wel geld geven hieraan, we weten toch niet of het aan komt.’ Goede doelen zijn vaak zeer krachtig in hun campagnes om mensen over te halen geld te geven en daarna is de koek op. Ze lijken het geld te hebben, bedankt en tabee… zo werkt het volgens mij niet. Mensen laten weten waar het geld naartoe is gegaan is volgens mij het minste wat je kunt doen en hier is communicatie van groot belang. Communicatie kan informeren en mensen betrekken bij het goede doel, zodat ze in de toekomst weer eerder gestimuleerd zijn een bijdrage te geven.

Een voorbeeld: Sint-Maarten

Heeft u geld gegeven voor de slachtoffers van de natuurramp in Sint-Maarten? Weet u of dit geld er ook echt naar toe is gegaan? Nou, ik niet en waarom… omdat er na afloop van de actie niets is gecommuniceerd. Wanneer ik de zoekterm ‘actie Sint-Maarten’ intyp op Google krijg ik als laatste nieuwsbericht te zien dat er 13,3 miljoen euro is opgehaald. Ik krijg niet te zien wat er vervolgens met dit geld is gebeurd. Jammer want zo gaan er steeds meer mensen twijfelen of ze een volgende keer nog moeten geven. Ook op Facebook zie ik vanuit het Rode Kruis geen berichten meer over Sint-Maarten, zonde!

Wat te doen?

Blijven geven! Tenminste dat doe ik. Ik ben (volgens mij) een hard werkende jongen die hiervoor salaris krijgt, maar hier kan ik ook wel weer wat van missen. Uiteraard hoop ik niet dat het geld verdwijnt in de zakken van directie, maar daadwerkelijk gebruikt wordt daaraan waarvoor ik het geef. Daar hoop ik dan maar op.

Daarnaast mogen we de organisaties op hun flikker geven dat ze na afloop niets meer van zich laten horen. Wat kan men doen? Ik noem voorbeelden hoe wij het bij de Stichting Vrienden aanpakken:

  • Nieuwsartikelen: berichtgeving na de realisatie van projecten of het behalen van mijlpalen
  • Sociale media: ons nieuws delen we altijd via sociale media, het rode kruis heeft veel volgers en moet niet alleen laten zien waar men geld voor wil ophalen, maar ook waar ze het geld aan besteden
  • Nieuwsbrieven: bij donatie geven mensen aan of ze op de hoogte gehouden willen worden van de actie, doe dit dan ook… breng hier regelmaat in en mensen blijven betrokken
  • Vriendenavond: bijeenkomsten waar mensen in gesprek kunnen gaan met betrokkenen van de organisatie. Men kan vragen stellen en nieuwe ideeën aanreiken, iets waar je gebruik van kunt/moet maken!

Het zijn slechts een aantal communicatiemiddelen die je kunt inzetten, ze zijn zo simpel maar O zo krachtig. Je kunt de commitment bevorderen en hierdoor je doel bereiken: zorgen dat mensen bij volgende rampen ook weer geld blijven geven om diegene te helpen die het harder nodig hebben dan wij.